Wednesday, October 27, 2010

Sunan Gunung Jati

Nama sebenarnya adalah Syarif Hidayatullah. Semasa kecil beliau sudah hidup sebagai anak yatim kerna bapanya meninggal dunia hanya diasuh oleh ibunya.Syarif Hidayatullah mulai mempelajari berbagai kitab agama Islam mulai dari Syariat sampai Hakikat atau Tharikat.Pada usia 20th dia berguru kepada beberapa Syeikh di negara Timur Tengah. Setelah selesai menuntut ilmu pada th 1470 dia berangkat ke tanah jawa untuk mengamalkan ilmunya.isterinya yang pertama adalah Nyai Babadan putri ke Gedeng Babadan dan tidak dikurniakan seorang anak,kemudian berkahwin lagi dengan Nyai Kawungten adik Bupati Banten.
Pada sekitar th 1479 Sunan Gunung Jati pergi ke negeri China dan beliau tinggal di daerah Nan King dan bergelar Maulana Insanul Kamil disana beliau membuka pengubatan sembari berdakwah agama Islam.
Sunan Gunung Jati kembali ke tanah jawa dan disusul oleh putrinya Kaisar Gie yaitu putri ong tien yang dikawal tiga pembesar di antaranya menteri Pai li Bang dan singgah di kadipaten Sriwijaya yang akhirnya pai li bang menjadi adipati Sriwajaya yang sekarang menjadi nama Palembang kemudian Sunan Gunung Jati meneruskan pelayarnya ke Tanah Jawa.

No comments:

Post a Comment